Voorkomen is de beste verzekering

07 januari 2019

Voorkomen is de beste verzekering

Het zijn vaak de kleine dingen die een groot verschil maken. Goed onderhoud en regelmatige inspectie van belangrijke onderdelen evenals een juiste uitrusting, dragen niet alleen bij aan het op peil houden van de waarde van een motorboot of zeilschip, maar voorkomen ook grote schade. Wat echter vanzelfsprekend zou moeten zijn wordt door eigenaars vaak genegeerd, met soms ernstige gevolgen. Holger Flindt, hoofd van de schadeafdeling van verzekeraar Pantaenius, geeft tips en trucs over hoe schade met eenvoudige middelen kan worden voorkomen.

Watervoerende armaturen

Watervoerende armaturen, zoals slangen en de bijbehorende klemmen en ventielen, moeten regelmatig worden gecontroleerd, omdat dit vaak de oorzaak is van het binnendringen van water. Poreuze slangen en gecorrodeerde klemmen moeten worden vervangen en de klemschroeven moeten van tijd tot tijd worden nagedraaid. Voldoende vervangingsmateriaal maakt zeker deel uit van elke goede uitrusting. Niet vergeten: Ook log en dieptemeter moeten af en toe worden gecontroleerd en gereinigd, omdat ook hier water in het schip kan binnendringen.
Iedereen die regelmatig de ventielen gebruikt en af en toe reinigt, voorkomt dat ze vastlopen en moeilijk of onmogelijk te bedienen zijn in een noodgeval. Veel eigenaren laten hun zeewaterafsluiters overal open, ook als ze hun boot in de haven verlaten. “Dat is een behoorlijk groot potentieel gevaar. Veel ongelukken in de haven gebeuren door open afsluiters. Een slang barst of een klem breekt en het schip vult zich langzaam maar zeker”, meldt de Pantaenius-schade-expert.

Bij het binnendringen van water op zee reageert de bemanning vaak in paniek. Het is belangrijk om eerst de bron van het binnendringen van water te vinden en vervolgens geschikte middelen te gebruiken om de lekkage af te dichten. “Eigenlijk zou iedereen geschikte houten pluggen aan boord moeten hebben, maar een poetsdoek of handdoek kan tijdelijk ook de doorstroming van water verminderen.”
Vertrouw in geen geval op de lenspomp. Flindt: “Door een gat met een diameter van 40 millimeter dringt ongeveer 160 liter water per minuut het schip binnen.” Daar kan vrijwel geen pomp tegenop. Wat belangrijk is, is dat u de juiste en noodzakelijke beslissingen neemt. Indien nodig moet u ook een kast wegbreken om bij de lekkage te komen en het binnendringen van water effectief te bestrijden. Veel eigenaren zouden hier echter voor terugschrikken. Maar wat voor nut heeft de mooiste inbouwkast als het hele schip gezonken is?

Motor en generatoren

Net als bij een auto moet de motor van uw vaartuig regelmatig worden onderhouden en gecontroleerd. In tegenstelling tot het wegverkeer of de beroepsvaart bestaat er in de recreatievaart echter geen keuringsinstantie die gebreken opspoort of aan het licht brengt. Dit is echter geen reden om de motoren te verwaarlozen, of het nu motorboot of zeilboot is.

Een olieverversing wordt minstens één keer per jaar geadviseerd voor elk machinesysteem. Bij Z- of Saildrive-aandrijvingen moeten ook de afdichtmanchetten regelmatig worden vervangen, omdat deze geheel of gedeeltelijk in water zijn ondergedompeld en snel broos en breekbaar worden, vooral in zout water. “De informatie in de bedieningshandleiding moet zeer serieus worden genomen”, adviseert Flindt. “Ook al is dit niet het geval bij Pantaenius, er zijn nog steeds verzekeraars die dit gebrek aan onderhoud uitsluiten van dekking.
Veel andere belangrijke onderhouds- en reparatieaanwijzingen vindt u in de bedieningshandleiding van de motor of kunt u bij de fabrikant opvragen.

Bij de winterstalling moet ervoor worden gezorgd dat de motor en de generatoren voldoende antivriesmiddel hebben. Een veelvoorkomende fout is het legen van brandstoftanks. Flindt: “Roestvrij stalen tanks zijn bijzonder gevoelig voor corrosie. Bovendien kunnen lege tanks brandbare gassen produceren die licht ontvlambaar zijn.”

Meer infomatie vind je op Pantaenius.nl