Alles over de charterverzekering

25 oktober 2018

ANGST VOOR DE WAARBORGSOM?

De herfsttijd is chartertijd. Wanneer de lokale schepen naar hun winterstallingen worden gebracht, begint de chartermarkt langzaam aan het hoogseizoen. Steeds meer schippers genieten van de mogelijkheid om, voor een korte tijd, aan de winter thuis te ontsnappen. Een van de grootste financiële risico’s hier is het betalen van de borgsom. Als dit vanwege schade wordt achtergehouden, zijn er altijd vervelende verrassingen. Immers, niet elke borgsomverzekering op de markt dekt alle frequente schadescenario’s.

Het geheel of gedeeltelijk inhouden van de borgsom is voor velen het meest vervelende scenario tijdens de vakantiereis. Al snel is het opgedane vakantiegevoel weg en zijn de totale kosten voor de reis, van het ene op het andere moment, enorm gestegen. Borgsomverzekeringen zijn daarom al lange tijd standaard bij de meeste charterbemanningen.
Gevaar herkend, gevaar afgewend, dat is wat je zou denken. Maar de praktijk is soms anders, zoals advocaat Gunnar Brock van Pantaenius kan melden:

“Sommige borgsomverzekeringen maken een voor de klant doorslaggevend verschil tussen de legitieme en illegale retentie van de aanbetaling en dekken alleen de legitieme retentie van de aanbetaling. Of er tijdens het gebruik schade is aangericht door de schipper en zijn bemanning of dat deze schade al langere tijd heeft bestaan, is echter niet altijd te verifiëren. Wij worden veelvuldig geconfronteerd met gevallen waar de borg wordt ingehouden, zonder dat er enige schade veroorzaakt is door de bemanning. Daarom dekt Pantaenius, in tegenstelling tot sommige andere aanbieders, in principe elke retentie van de waarborgsom in borgstelling zolang er wordt beweerd dat schade is veroorzaakt.”

Een zorgvuldig ingevuld overdrachtsprotocol beschermt, maar zodra de borgsom eenmaal is ingehouden, zijn de directe mogelijkheden van de klanten zeer beperkt. Rechtmatig of niet, een juridisch geschil in het buitenland is moeilijk, kostbaar en meestal tijdrovend.

Let op: Uitsluitingen
Voor charterschippers en hun bemanningen wachten er in de verzekeringsvoorwaarden nog andere valkuilen. Daarom moet altijd worden nagegaan hoe een verzekeringsaanbieder, bijvoorbeeld in het geval van een schade aan motor of transmissie, reageert adviseert Gunnar Brock: “Als dit in de verzekeringsdekking is uitgesloten, heeft de klant een aanzienlijk schaderisico niet afgedekt. Bij sommige aanbieders moet ook zorgvuldig worden nagegaan of het verzekerde bedrag niet lager is dan de borgsom, anders dreigt het gevaar van onderverzekering met aanzienlijke kortingen ten gevolge – of dat regatta’s zijn niet volledig zijn uitgesloten. De kleine lettertjes worden echter door maar heel weinig mensen nauwkeurig gelezen”.


Welke verzekering hebben charteraars nodig?

In principe raadt Gunnar Brock elke charterklant aan, om naast de hierboven vermelde borgsomverzekering ook een aansprakelijkheidsverzekering voor de schipper, evenals een annuleringsverzekering af te sluiten. Afhankelijk van de persoonlijke behoeften en al bestaande verzekeringspolissen, kan het ook raadzaam zijn om tevens een ongevallenverzekering voor opvarenden of een ziektekostenverzekering voor reizen naar het buitenland af te sluiten.

Zelfs als chartermaatschappijen hun schepen met voldoende aansprakelijkheidsverzekering hadden moeten verzekeren, kan men zich als klant nauwelijks op deze omstandigheid of de concrete inhoud van de dekking beroepen. Er geldt: De schipper is altijd met zijn volledige vermogen aansprakelijk voor alle schade, die voortvloeit uit het gebruik van het gecharterde jacht. In veel landen is de dekking voor een aansprakelijkheidsverzekering echter slechts 200.000 euro. Vooral bij lichamelijk letsel is dit bedrag meestal veel te laag. De aansprakelijkheidsverzekering voor schippers, die in de Pantaenius charterpakketten is opgenomen, biedt in dit geval een oplossing. Deze is naast de schipper ook van toepassing op maximaal 9 bemanningsleden en dekt de claims van deze bemanning. Gezinscruises zijn probleemloos mogelijk. Ook het charterverlies als gevolg van schade aan het gecharterde jacht is automatisch inbegrepen in de verzekering.

Net als voor elke andere vakantiereis die geruime tijd tevoren is gepland, dient de annuleringsverzekering een zo breed mogelijke dekking te bieden. Kijk hierbij zorgvuldig naar de lijst van verzekeringsuitsluitingen! Met name voor grotere bemanningen, die bestaan uit mensen in verschillende levenssituaties, kan het anders duur worden, omdat veel aanbieders werkloosheid of zwangerschap en de daarmee samenhangende secundaire ziekten uitsluiten van dekking. Als bijzonder voordeel van de annuleringsverzekering van Pantaenius noemen wij: insolventie of insolventie van de chartermaatschappij of het reisbureau is ook automatisch gedekt. De klant hoeft zich dus geen zorgen meer te maken over een extra garantiecertificaat, dat vaak zelfs niet eens beschikbaar is.

Borgsomverzekeringen kunnen bij Pantaenius worden afgesloten als onderdeel van een charterpakket, individueel of als aanvulling. Voor hogere borgsommen, zoals ze bijvoorbeeld in het Caribisch gebied gebruikelijk zijn, kunt u dit product meerdere malen na elkaar boeken. Op deze manier kan het borgbedrag voor de betreffende reis zonder problemen naar uw persoonlijke behoeften worden aangepast.